Kan vi på något sätt förstärka effekten av Hampaoljan?
Eftersom kroppen själv tillverkar endocannabinoider är det ju rätt intressant att se vad som påverkar vår egen produktion.
Här kommer ett exempel på hur du faktiskt kan påverka mängden av endocannabinoider och hur det då också ökar effekten av hampaoljan.

Jag kommer att nämna en del om Omega-3 här och jag är fullt medveten om att det inom hälsokost världen kan kännas lite uttjatat, men häng med så tror jag ändå du kan ha stor nytta av informationen...

Man har upptäckt att Omega-3 och Omega-6 krävs för att produktionen av endocannabinoider och cannabinoidreceptorer ska fungera bra i kroppen. Det är alltså mycket viktigt att vi får i oss dessa ämnen för att vi ska må bra.

Men för att det här ska fungera måste man ha en balans mellan dessa ämnen. Omega-3 och Omega-6 arbetar alltså tillsammans. Om något av ämnena är högre i våra kroppar, och det finns en obalans, fungerar inte systemet korrekt och vi börjar istället se negativa effekter. Det kan rent av vara skadligt.

Det stora problemet...
I den vanliga kosten vi äter idag får vi i oss väldigt mycket av Omega-6. Det är sällan vi har brist på det ämnet. Snarare tvärt om. Med den normala kosten ligger ofta intaget på 10:1 eller högre, alltså 10 gånger mer Omega-6 än Omega-3.
Omega-6 är tyvärr proinflammatoriskt och om det inte vägs upp av Omega-3, som är antiinflammatoriskt, löper vi mycket stor risk att bli sjuka.

Vi behöver komma ner till minst förhållandet 5:1 för att vi ska må bra. Helst bör vi ligga mellan 2:1 till 1:1.

Men att få i sig rätt mängder Omega-3 är däremot lite knepigare. Vi måste aktivt tänka till för att få i oss tillräckligt. Det finns t.ex. i ägg och fisk, men är inte helt enkelt att få tillräckligt av. Vi kan alltså behöva tillsätta Omega-3 på annat sätt.

Större effekt av Hampaoljan...
Eftersom väldigt många har ett överskott av Omega-6 har de också en sämre produktion av endocannabinoider och cannabinoidreceptorer. Om receptorerna inte fungerar optimalt får heller inte Hampaoljan riktigt den effekt som den skulle kunna få. Om vi då ökar intaget av Omega-3, och får en bättre balans medan Omega-3 och Omega-6, får vi också en betydligt bättre effekt av hampaoljan.

Så se till att du får i dig mer Omega-3 genom t.ex. fet fisk, rapsolja, valnötter, vissa alger (innehåller EPA och DHA), chiafrön m.m.

Testa under 60 dagar..
Maten påverkar MYCKET mer av din hälsa än du kanske tror. Det krävs egentligen inte speciellt stora kunskaper för att ta ett stort kliv uppåt och må mycket bättre.
Balansen mellan Omega-3 och -6 är ett exempel.

Min uppmaning till alla är att testa under 60 dagar:

  • Öka mängden Omega-3 (du behöver bara tänka till lite extra med maten (eller ta något kosttillskott med Omega-3)
  • Minska mängden socker du äter (dra ner lite på godsaker och mat med mycket socker) Ja, jag vet, det är inte helt lätt. Jag är själv en "sockerråtta".
  • Ta hampadroppar dagligen och få fart på det endocannabinoida systemet i kroppen.

När man medvetet tänker till lite behöver det inte vara så svårt eller så stor ansträngning att må bättre.

Hänger du med på testet?
Skriv en kommentar här nedanför om du hänger med på att testa under några veckor framöver. Skulle också vara väldigt kul att höra vilket resultat du upplever framöver. Framför allt skulle det vara kul att se om du upplever en ökad effekt av hampaoljan. Kanske till och med kan dra ner på doseringen efter ett par veckor.

Jesper Lindén
HampaSverige.se